Turvallinen Huominen
Haasteena aggressiivinen asiakas?
Tänä päivänä yleinen turvallisuus on heikentynyt kaikissa toimintaympäristöissä. Kuinka kohdata sanallisesti haastava asiakas tai toimia aggressiivisessa tilanteessa työpaikalla? Kuinka ennakoida haastavia tilanteita tai tehdä toimiva turvallisuussuunnitelma työpaikalle aggressiivisten tilanteiden varalta?
Turvallisuuskoulutus antaa ajatuksia ja työkaluja haastavien tilanteiden kohtaamiseen työpaikalla. Koulutus lisää työntekijöiden jaksamista ja turvallisuutta työpaikalla lisäten samalla työpaikan yhteisöllisyyttä. Koulutus voidaan toteuttaa puhtaasti turvallisuuskoulutuksena tai turvallisuuskoulutuksena työnohjauksellisin keinoin. Tällöin koulutuksen teoria sidotaan suoraan työntekijöiden arkeen ja sitä kautta parannetaan työyhteisön turvallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Kenelle turvallisuuskoulutus soveltuu?
- Koulut: Peruskoulussa, ammatillisissa ja muissa oppilaitoksissa työskentelevät opettajat ja ohjaajat.
- Varhaiskasvatuksessa toimivat opettajat ja ohjaajat.
- Lastensuojelussa toimivat henkilöt, sekä lastensuojelun yksiköissä että yksilö- ja perhetyössä toimivat.
- Työpaikat, joissa mahdollisesti kohdataan aggressiivia ja haastavia asiakkaita.
- Vanhemmat, joilla on haastavasti tai aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia tai nuoria.
Turvallinen työpaikka
Turvallinen Huominen -koulutusta järjestetään myös ajatuksella Turvallinen työpaikka, jonka tavoitteena on rakentaa nimenomaan koulun tai muun työyhteisön turvallista arkea ja löytää keinoja työpaikalla esiintyviin haastaviin tilanteisiin. Koulutuksessa käydään läpi esimerkiksi lainsäädäntöä, työpaikan yhteisiä pelisääntöjä ja yhteisöllisyyttä, viestinnän ja sanallisen ohjaamisen keinoja, jälkiselvittelyn tärkeyttä ja erityisesti koulumaailmassa törmättävään fyysiseen hallintaan liittyviä keinoja ja niihin kohdistuvia riskejä. Koulutus rakennetaan aina työpaikan/koulun tarpeiden ja toiveiden mukaan.